Forum Ogólnopolskie forum MISH Strona Główna Ogólnopolskie forum MISH

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Sztuka i środowisko

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ogólnopolskie forum MISH Strona Główna -> Ciekawostki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tomasz Ewertowski
Chorąży Janczarów



Dołączył: 31 Gru 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: UAM Poznań

PostWysłany: Sob 12:28, 21 Cze 2008    Temat postu: Sztuka i środowisko

Krytyka Polityczna zaprasza na konferencję mobilną Sztuka i środowisko. Na imprezą odbywająca się w ramach festiwalu Malta składają się warsztaty, wykłady, dyskusje i akcje artystyczne. Od 23 do 28 czerwca odbędzie się kilkanaście wydarzeń. Wśród gości m.in: Kinga Dunin, Grzegorz Dziamski, Bartosz Frąckowiak, Maciej Gdula, Jerzy Gurawski, Iza Kowalczyk, Adam Mazur, Adam Ostolski, Joanna Rajkowska, Ewa Rewers, Stanisław Ruksza, Marta Steiner, Komuna Otwock, Akademia Ruchu oraz James Sloviak i Jairo Cuesta.
-
Pełna informacja poniżej.
Więcej informacji o imprezach Klubu KP w Poznaniu na blogu - [link widoczny dla zalogowanych] oraz na stronie KP - [link widoczny dla zalogowanych]

logo
Sztuka i środowisko. 23-28 czerwca.
-


Poznańskie Stowarzyszenie Inicjatyw Teatralnych oraz Klub Krytyki Politycznej w Poznaniu zapraszają na konferencję mobilną „Sztuka i środowisko" w ramach „Archipelagu Malta".

Konferencja mobilna Sztuka i środowisko w ramach „Archipelagu Malta" 2008 to cykl wykładów, spotkań, warsztatów, paneli dyskusyjnych i akcji artystycznych podejmujących temat relacji między sztuką i środowiskiem. Z pomocą zaproszonych gości – naukowców i artystów – postaramy się pokazać jak performatywne są działania aktywistów ekologicznych i jak często szeroko pojmowana ekologia znajduje swe miejsce w działaniach podejmowanych w sferze sztuki. Będziemy operować zjawiskami rozciągającymi się od wystąpień staroegipskich kapłanów używających wiedzy o zaćmieniach słońca jako atrybutu władzy, poprzez przykuwających się do drzew ekologów, aż po klimatyczne show Ala Gore'a i palmę wybudowaną (!) w centrum środkowoeuropejskiego miasta. Bazując na doświadczeniach polskich artystów tworzących w przestrzeni publicznej udowodnimy jak wielki wpływ na otoczenie mogą mieć działania artystyczne zakorzenione w grach z naturalnym środowiskiem. Na koniec spytamy o mechanizmy wykorzystywane przez ekologów oraz ludzi sztuki do zmiany rzeczywistości oraz sprawdzimy ich skuteczność. Bardzo ważna będzie dla nas atmosfera projektu. Dalecy jesteśmy od tworzenia klimatu konferencyjnej sali wypełnionej specjalistami. Bliżej nam raczej do obrazu Tadeusza Kantora spacerującego wraz z tłumem (nie)przypadkowych ciekawskich po plaży – niosącego krzesło po to, by w pewnym momencie stanąć na nim i zacząć dyrygować rytmem przypływów i odpływów fal morskich. Tak powstaje spontaniczne widowisko. Ważne są również miejsca – przestrzeń publiczna konkretnego miasta. Przestrzeń uporządkowana. Poznań. Miasto „równych chodników" i placów pozbawionych nuty nonszalancji. Przestrzeń pełna monumentalnych, neoromańskich, neobarokowych, modernistycznych… przyciężkich gmachów. Przestrzeń pełna parków, w których nie można przysiąść, bo trawa w nich służy do podziwiania i podnoszenia statystyk procentowego udziału zieleni. Przestrzeń wypełniona wstrzemięźliwością, pozbawiona dialogiczności i prowadzonej z rozmysłem wizji tworzenia enklaw – miejskich dotleniaczy.

Mając to wszystko na uwadze będziemy się przemieszczać by każdego dnia funkcjonować w innej przestrzeni i zróżnicowanych kontekstach (kolejne odsłony konferencji bedą miały miejsce m.in. na Starym Rynku, Moście Biskupa Jordana, Wzgórzu Przemysława). Staniemy się tym samym uczestnikami rozpisanego na sześć dni i wiele ról performensu. Przetestujemy jego działanie w różnych środowiskach. Będziemy spektaklem dla postronnych miejskich obserwatorów i obserwatorami miejskich spektakli. Z akademicką precyzją, ale poza akademickimi schematami działania będziemy pracować bezpośrednio na tkance miejskiego organizmu. Zapraszamy Państwa do udziału w tym wyjątkowym, naukowo-artystycznym eksperymencie organizowanym przez Poznańskie Stowarzyszenie Inicjatyw Teatralnych oraz Klub Krytyki Politycznej w Poznaniu w ramach 18. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta.

atlas

23 czerwca, godz. 14:00, Stary Rynek
WIDOWISKA KULTUROWE – od prototeatru do prognozy pogody

W książce „Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej" Marta Steiner przywołuje kulty wegetacyjno-płodnościowe jako impuls do pierwszych zachowań performatywnych. Opisuje rolę teatralnych odwzorowań natury używanych przez pierwotnych myśliwych, szamanów tańczących taniec deszczu, czy wypełniających rytualne scenariusze w intencji owocnych plonów. Za każdym razem celem jest uzyskanie przychylności sił natury, w czasach późniejszych wyobrażanych w postaciach sił boskich. Idąc tropem antropologii kulturowej zaproszeni goście pokażą jak artystyczna aktywność człowieka kształtowała się pod presją opanowania na własne potrzeby niezrozumiałych procesów rządzących środowiskiem naturalnym. Podejmując temat historycznie dochodzimy w naszych rozważaniach aż do postrzeganej jako zdarzenie performatywne współczesnej prognozy pogody, operującej ustalonym systemem znaków coraz częściej dodatkowo urozmaicanych repertuarem porównań i gestów serwowanych nam przez prezentera. Podczas dyskusji spróbujemy zastanowić się jak na przestrzeni czasu zmieniały się techniki artystycznego zaklinania natury przez człowieka i przeanalizować relacje między nimi.

wykłady: dr Marta Steiner (UWr) i dr hab. Dariusz Kosiński (UJ) dyskusja: wykładowcy oraz prof. Aleksander W. Mikołajczak (UAM), dr hab. Jacek Wachowski (UAM), prowadzący: Małgorzata Dziewulska

AKCJA: Arti Grabowski „Neapolitan Museum"

Współczesna cywilizacja wznosi hasła ekologiczne jednocześnie pogrążając się w śmieciach. Nasze otoczenie jest wysypiskiem już nie tylko postmodernistycznych idei, ale realną stertą odpadów produkowanych przez ciągle powiększające się metropolie. Profetyczny niech będzie tu obraz tonącego w śmieciach Neapolu. Artysta z pomocą atrybutów jednorazowego użytku oraz sztucznie pobudzonych sił natury rozpęta wielki taniec śmieci. Na mocy jego ingerencji galeria ulokowana w samym centrum Starego Rynku na chwilę zamieni się w panoptikum świata odpadów i zwróci uwagę na swą niezwykłą "urodę" a publiczność będzie mogła rytualnie przekroczyć granice światów.

Arti Grabowski – performer i aktor ponadto zajmujący się także video art, sztuką instalacji oraz frozen image art. Pochodzi z Zagłębia, ale identyfikuje się z Krakowem gdzie ukończył studia z wyróżnieniem na Wydziale Rzeźby Akademi Sztuk Pięknych (Pracownia Intermediów, dyplom z performance). Obecnie asystent w Katedrze Intermediów na macierzystej uczelni. Od 10 lat bardzo aktywny i rozpoznawalny w świecie sztuki performans artysta. Zrealizował ponad setke działań określanych mianem performans, happening, akcja, prezentowanych na festiwalach sztuki performance, festiwalach teatralnych, przeglądach sztuki video w Europie, Ameryce Płn. i Płd. i Azji. Przez 4 lata był aktorem poznańskiego teatru alternatywnego „Porywacze ciał".

kolo


24 czerwca, godz. 14.00, Park Mickiewicza
EKOLOGIA TEATRU – „po nowe środowisko naturalne teatru"

W roku 1980 Włodzimierz Staniewski napisał tekst zatytułowany „Po nowe środowisko naturalne teatru". Wiązało się to z jego wcześniejszym uczestnictwem w parateatralnych projektach Jerzego Grotowskiego oraz własnymi poszukiwaniami i wyprawami, które odbywał razem z zespołem Gardzienic od 1977 roku. Staniewski szukał kultury nieskażonej cywilizacją i znajdował ją podczas Wypraw. Grotowski poszukiwał „kultury czynnej" i w tym celu, w kolejnych projektach starał się doprowadzić ich uczestników do pełnego wyzwolenia, wyzbycia się społecznych ról i stworzenia choćby chwilowych więzi z własną nieświadomością oraz z każdym Innym: naturą i człowiekiem. Podczas dyskusji chcielibyśmy spytać czy tego typu strategie artystyczne w dalszym ciągu mogą być źródłem nowych energii i inspiracji dla sztuki.

wykład: prof. Zbigniew Osiński (UW) dyskusja: wykładowca oraz Lech Raczak (reżyser teatralny), James Sloviak (NWPL), Jairo Cuesta (NWPL), Maciej Różalski (IS PAN, „Konteksty"). prowadzący: Ewa Guderian-Czaplińska (UAM)

AKCJA: Centrala Rybna „Pierwociniec"

Symulacja grupowa „Pierwociniec" będzie próbą zmierzenia się z „doświadczeniem pierwotnym", którego resztki, porosłe „chaszczem kultury" spoczywają w każdym pragnąc światła.

Centrala Rybna – grupę tworzą Artur Śledzianowski (pseudonim „Śledź") oraz Andrzej Karpiński (pseudonim „Karp"). Od 2001 roku realizują projekt R.M.K. – Rewitalizacja Monumentów Kultury. Wykorzystując rytuały tradycji kultury i konsumpcji przedstawiciele Centrali Rybnej tworzą akcje z pogranicza sztuki performans i happeningu.

kola

25 czerwca, godz. 14.00, Most Jordana
EKOLOGIA POLITYCZNA – sytuacja performatywna w batalii ekologicznej

Wydarzenia towarzyszące próbom rozpoczęcia budowy obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy wyraźnie ukazały performatywny charakter inicjatyw działaczy ekologicznych. Przykuwanie się do drzew i sprzętów, wywieszanie transparentów a nawet organizacja happeningów to podstawowy repertuar działań ekologa-aktywisty. Działania tego typu mają zresztą swą tradycję także wśród grup artystycznych takich jak Komuna Otwock czy Bread nad Puppet Theatre. Podczas spotkania chcemy przeanalizować działania aktywistów ekologicznych pod kątem performatywnym oraz porozmawiać o efektywności tych działań.

wykład: Adam Ostolski („Krytyka Polityczna", UW) dyskusja: wykładowca oraz Kinga Dunin („Krytyka Polityczna"), Grzegorz Laszuk (Komuna Otwock), Marek „Sanczo" Piekarski (aktywista anarchistyczny) prowadzący: Maciej Gdula („Krytyka Polityczna")

AKCJA: Komuna Otwock „Jak to się robi, czyli instrukcja aktywności obywatelskiej"

Komuna Otwock ma nadzieję, że najmniejszy w Europie poziom aktywności społecznej jakim legitymują sie nasi współobywatele wynika nie z apatii i egoizmu, ale z tego, że ludzie po prostu nie wiedza „jak to sie robi". Dlatego w Poznaniu rozpoczynamy naszą ogólnopolskią kampanię uświadamiającą. Pokażemy i zaprosimy do aktywnego udziału widzów-obywateli. Po naszej błyskawicznej, ulicznej kurso-konferencji każdy będzie wyposażonyw wiedzę, jak bronić swojej wolności, drzewa pod oknem, czy jak walczyć o prawa związkowe.

Komuna Otwock – „Anarchistyczna wspólnota działań" założona w 1989 roku przez Grzegorza Laszuka i Pawła Stankiewicza, uznawana za jedną z najbardziej radykalnych grup polskiego teatralnego offu. Poza tworzeniem spektakli, happeningów i akcji o charakterze performensów, grupa zajmuje się również kampaniami społecznymi i ekologicznymi, organizuje warsztaty, koncerty, wystawy, wykłady, a także prowadzi działalność wydawniczą.





26 czerwca, godz. 14.00, przed CK Zamek
MIEJSKIE DOTLENIACZE – oazy

Dzień poświęcony twórczości Joanny Rajkowskiej, jednej z najważniejszych artystek młodego pokolenia, autorki „Pozdrowień z Alei Jerozolimskich" czy projektu sztucznego wulkanu w szwedzkim mieście Umea. Spotkanie będzie dyskusją nad twórczością Rajkowskiej oraz społecznym oddziaływaniem jej prac.

dyskusja: Joanna Rajkowska, Piotr Bernatowicz („ARTeon"), prof. Grzegorz Dziamski (UAM), Stanisław Ruksza („Krytyka Polityczna", CSW Kronika w Bytomiu, UŚ), prowadzący: Adam Mazur („Krytyka Polityczna", „Obieg")

AKCJA: Podróż retrospektywna z Joanną Rajkowską.

Artystka wraz z kuratorem – Markiem Glinkowskim – zaprosi nas do podróży retrospektywnej po swoich projektach funkcjonujących w przestrzeniach publicznych. Wnętrza Zamku Cesarskiego w Poznaniu przemienią się tym samym na kilka godzin w efemeryczną multimedialną mapę jej artystycznej działalności polegającej na tworzeniu oaz w przestrzeniach nieprzyjaznych lub po prostu obojętnych. W nowych kontekstach zaprezentowane zostaną m.in. dokumentacje prac "Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich" (którego głównym elementem jest sztuczna palma na rondzie Charles'a de Gaulle'a), "Dotleniacz" (wzbogacony tlenem sztuczny staw wkomponowany w trawnik na Placu Grzybowskim w Warszawie) czy "Spacer". Artystka zaprezentuje też swoje filmy – "W górę" i "Maja Gordon jedzie do Chorzowa" a także także opowieść w obrazkach, relacjonującą projekt publiczny „22 zlecenia", w ramach którego realizowała za darmo zlecone przez przypadkowe osoby czynności.

Joanna Rajkowska – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i malarstwa na krakowskiej ASP w pracowni Jerzego Nowosielskiego, studiowała również na State University of New York. Laureatka Paszportu Polityki w kategorii „sztuki wizualne" w 2007 roku. Artystka wszechstronna, tworzy rzeźby, obiekty, instalacje, fotografie, prace na papierze, wykorzystuje w sztuce różnorodne media, pracuje w przestrzeni publicznej.

KOLA

27 czerwca, godz. 14.00, Wzgórze Przemysława
MIEJSKIE DOTLENIACZE – utopie

Dzień poświęcony twórczości Jarosława Kozakiewicza, artysty i architekta, twórcy futurystycznych i nierzadko utopijnych projektów przekształceń przestrzeni miejskiej, m. in. alternatywnego projektu odbudowy Zamku Przemysława w Poznaniu czy projektu „Transfer" w Warszawie. Spotkanie będzie dyskusją nad jego twórczością oraz szerzej pojmowaną „humanistyką architektury".

prezentacja: Krzysztof Kalitko (UAM) dyskusja: prelegent oraz Ewa Rewers (UAM), Jerzy Gurawski (architekt), Iza Kowalczyk (UMK, „Obieg"), Jakub Mróz (Konsorcjum Metropolia) prowadzący: Jakub Głaz („Metropolia")

AKCJA: Akademia Ruchu „Soki różne i czas poznania"

Pięciu performerów realizuje akcję tworzenia znaków i komunikatów składanych z substancji i okoliczności prostych, bliskich naturze. Materiały, substancje, stany skupienia ciał i treści poddawane są różnorodnym próbom, nie wolnym od ryzyka błędu. Czynności, które wykonują performerzy zawierają nie więcej ekspresji niż każdy gest codziennej samoobsługi, ale też potencjał ich symbolicznego oddziaływania jest zależny od tego w jakim celu (który być nie może zostanie ujawniony) zostały one zastosowane wcześniej. Ale też cechą gestów prawdziwie szlachetnych jest ich jednorazowość, niepowtarzalność wobec zmieniającego się kontekstu.

Akademia Ruchu - istnieje od roku 1973 i jest jedną z najbardziej znanych na świecie polskich grup teatralnych. Założyli ją studenci warszawskich uczelni. Określa się ją mianem teatru gestu i narracji wizualnej. Oprócz spektakli przygotowuje też akcje teatralne, happeningi, działa na pograniczu różnych dyscyplin. Od początku szefem AR jest Wojciech Krukowski. Pierwszym przedstawieniem zespołu był „Collage" (1973). Istota projektów Akademii sprowadza się do wykorzystania dramaturgii ruchu (innej niż w pantomimie) i tworzenia tzw. poetyki gestu codziennego. Całość zyskuje zwykle wymiar plakatowej metafory. Od 1979 roku AR działa jako zespół profesjonalny i Ośrodek Teatralny.

kola


28 czerwca, godz. 14.00, Plac Wolności - taras przed Empikiem
CZY SZTUKA MOŻE POWSTRZYMAĆ TOPNIENIE LODOWCÓW?

Jednym z największych a nigdy w pełni niedowiedzionych mitów współczesnej ekologii jest kwestia globalnego ocieplenia ze swym ikonicznym wizerunkiem topniejących lodowców i zalewających nas mórz. Dyskusja panelowa kończąca cały cykl i będąca jego podsumowaniem koncentrować miałaby się na sile oddziaływania sztuki funkcjonującej w kontekście miejskim czy środowiskowym; poruszała tematykę rewitalizacji przez sztukę oraz roli sztuki w przestrzeni publicznej. Uczestnikami dyskusji będą reprezentanci wszystkich pierwszych pięciu dni konferencji.

dyskusja: goście uczestniczący w poprzednich spotkaniach.
prowadzący: Bartosz Frąckowiak (dramaturg, „Krytyka Polityczna")

AKCJA: Choreorgafia miejska „Pustynia pary" w wykonaniu Mouvments Factory/Iwona Pasińska

Rosnąca temperatura globalna to nie tylko topnienie lodowców, wzrost poziomu wód, ekstremalne zjawiska atmosferyczne, wymieranie gatunków i zwiększanie zasięgu nosicieli chorób. Globalne ocieplenie to również wyparowanie z gorąca, które stało się pretekstem do stworzenia performansu na ten temat. Globalne ocieplenie w kontekście miejskiej architektury. Wariacja na parę gatunku homo sapiens, anektujacą przestrzeń Placu Wolności wraz z budynkiem Arkadii oraz para jako efekt antropogenicznego wzrostu koncentracji gazów cieplarnianych – to jednocześnie temat i diagnoza tego wydarzenia. Pustynia pary jest zarówno przygotowaniem do ewolucji, jak i solucją, czyli osobliwą kremacją. Projekt łączy środki multimedialne z powstajacą równocześnie scenografią oraz obecnością wwspółuczestniczących widzów. Koncept i choreografia: Iwona Pasinska, współpraca Kacper Lipiński, Andrzej Grabowski, Video: Kacper Lipiński, scenografia: Kacper Lipiński, Iwona Pasińska, muzyka: Coil. Występują: Iwona Pasińska, Kacper Lipiński.

Iwona Pasińska - od ukończenia w 1989 roku Państwowej Szkoły Baletowej w Łodzi jest związana z Polskim Teatrem Tańca, od 1997 roku jest jego pierwszą solistką. Tańczy główne role w całym repertuarze Teatru. Doktorantka „wiedzy o teatrze" na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej szczególna sceniczna osobowość, inspirująca choreografów i reżyserów, została wyróżniona m.in. Medalem im. Leona Wójcikowskiego dla najwybitniejszego polskiego tancerza młodego pokolenia. Od kilku lat zajmuje się także choreografią, realizuje spektakle w Atelier Polskiego Teatru Tańca (cykl "Gra"), współpracuje również z teatrami dramatycznymi m.in. Witkacego w Zakopanem i Teatrem Polskim w Poznaniu. Mouvments Factory jest jej niezależnym przedsięwzięciem, w którym pozwala sobie na wkroczenie na nowe obszary artystycznych poszukiwań z pogranicza tańca, performancu i video-art.

most jordana

Most Jordana, jedno z miejsc dyskusji i akcji artystycznych


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ogólnopolskie forum MISH Strona Główna -> Ciekawostki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin